Czy warto leczyć zęby kanałowo?

19 kwietnia, 2023

Leczenie endodontyczne to czasem jedyny sposób, by zapobiec ekstrakcji zęba. Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym i jest bezpieczny dla pacjenta. Czy warto leczyć zęby kanałowo? Tłumaczymy!

• Leczenie kanałowe jest sposobem na uratowanie zęba przed wyrwaniem.
  • Leczenie endodontyczne stosowane jest w przypadku zapalenia miazgi.
  • Pierwszym objawem zapalenia jest ból.
  • Zachowanie własnych zębów jest ważne dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia.

Kiedy przeprowadza się leczenie kanałowe zęba?

Leczenie kanałowe lub inaczej endodontyczne przeprowadzane jest w przypadku zapalenia miazgi zęba. Zaawansowany stan zapalny wymaga otworzenia zęba, usunięcia zmienionej chorobowo tkanki oraz oczyszczenia kanałów zębowych. Przyczyną stanu zapalnego najczęściej jest próchnica. Wśród innych powodów wymienia się uszkodzenia mechaniczne, np. złamanie zęba. Najbardziej charakterystycznym objawem sugerującym zapalenie miazgi jest intensywny ból, który skłania do szukania pomocy u dentysty.

Inne objawy zapalenia to zaczerwienienie, obrzęk czy przebarwienia szkliwa. Aby potwierdzić rozległość zmian, a także ocenić budowę i ułożenie korzeni konieczne jest wykonanie badania RTG. Na jego podstawie stomatolog podejmuje decyzję o rozpoczęciu leczenia kanałowego. Wskazania to:

• zapalenie i martwica miazgi;
  • niedopełnione kanały korzeniowe;
  • zmiany okołowierzchołkowe;
  • złamanie lub zwichnięcie zęba;
  • zgorzel;
  • nieprawidłowe wcześniejsze leczenie kanałowe zęba (wykonuje się wtórne leczenie kanałowe).

Przed rozpoczęciem leczenia lekarz zbiera wywiad, aby wykluczyć ewentualne przeciwwskazania. Szczególną ostrożność należy zachować w stosunku do pacjentów, którzy przeszli zapalenie wsierdzia czy cierpią na hemofilię. Warto zaznaczyć, że leczenie kanałowe w większości przypadków kończy się sukcesem, jednak u niewielkiej grupy pacjentów może nie przynieść oczekiwanych efektów. Nie wykonuje się go np. w przypadku znacznego zniszczenia korzeni i ścian zęba oraz zniszczenia ozębnej otaczającej korzeń.

Zalety leczenia kanałowego

Przez długi czas zęby z zapaleniem miazgi musiały być usuwane. Dziś istnieją sposoby, dzięki którym chory ząb może zostać uratowany. Taką metodą jest leczenie kanałowe. Prawidłowo wykonany zabieg pozwala uniknąć ekstrakcji zęba, znosi dolegliwości bólowe, zapobiega ponownemu rozwojowi stanu zapalnego. W przypadku konieczności usunięcia sporej części zęba stosuje się korony, które doskonale imitują własne zęby, a jednocześnie pełnią taką samą funkcję.

Nowoczesne metody leczenia, coraz bardziej zaawansowany technologicznie sprzęt oraz dobrej jakości materiały gwarantują uzyskanie pożądanych efektów. Pacjent przestaje odczuwać ból, a jednocześnie zachowuje własny ząb, który po wypełnieniu i ewentualnej odbudowie (lub założeniu koronki) może dalej spełniać swoje zadania.

Czy warto leczyć zęby kanałowo?

Największą zaletą leczenia kanałowego jest możliwość uratowania własnego zęba. Dlaczego to takie ważne? Usunięcie choćby jednego zęba niesie ze sobą poważne konsekwencje – rozwijają się wady zgryzu, pojawiają się problemy z żuciem. Brak zęba skutkuje nadmiernym ścieraniem pozostałego uzębienia, jego rozchwianiem. Ważnym aspektem jest pogorszenie estetyki, które skutkuje niekiedy nawet wycofaniem się z życia towarzyskiego. Nierzadko pojawiają się także kłopoty z prawidłową wymową.

Aby zachować zdrowie, dobre samopoczucie warto toczyć walkę o każdy pojedynczy ząb. Gdy pojawią się dolegliwości bólowe należy jak najszybciej zgłosić się na kontrolę do gabinetu stomatologicznego. Im szybciej zostanie rozpoznany stan zapalny miazgi, tym większe szanse na skuteczne leczenie i zachowanie zęba.