Jak rozpoznać, czy ząb jest do leczenia kanałowego?

12 kwietnia, 2023

Jak rozpoznać, czy ząb jest do leczenia kanałowego? Pierwszym objawem jest najczęściej przeszywający, intensywny ból. Jednak to lekarz na podstawie badań może ocenić, czy konieczne jest leczenie endodontyczne.

• Leczenie kanałowe stosowane jest przy zapaleniu miazgi zębowej.
  • Głównym objawem stanu zapalnego jest ból.
  • Może wystąpić obrzęk, zaczerwienienie, przebarwienia na szkliwie.
  • Diagnozę stawia lekarz na podstawie badania i zdjęcia RTG.
  • Utrzymujący się ból zęba wymaga konsultacji ze stomatologiem.

Kiedy stosuje się leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe przeprowadza się w przypadku stanu zapalnego miazgi zębowej. To najczęściej jedyny sposób, aby uchronić ząb przed wyrwaniem. Przyczyną powstawania stanu zapalnego miazgi może być infekcja bakteryjna, której źródłem jest najczęściej próchnica, ale także uszkodzenie zęba – złamanie, czy pęknięcie szkliwa. Zapalenie miazgi może zostać wywołane czynnikami mechanicznymi, termicznymi, promieniotwórczymi. Do zwyrodnień, a nawet martwicy miazgi może dojść nawet na skutek obgryzania paznokci czy noszenia źle dopasowanych protez.

Choroba miazgi może być wywołana przez niedobory żywieniowe, witaminowe, zaburzenia przemiany materii oraz choroby krwi. W przypadku zapalenia miazgi konieczne jest otwarcie zęba, usunięcie zmienionej chorobowo tkanki, oczyszczenie kanałów, ich zdezynfekowanie i wypełnienie specjalną substancją zapobiegającą nawrotom infekcji. W tym celu przeprowadza się leczenie kanałowe, czyli endodontyczne.

Jak rozpoznać, czy ząb jest do leczenia kanałowego?

Jak rozpoznać, czy ząb jest do leczenia kanałowego? Do objawów zapalenia miazgi zalicza się przede wszystkim intensywny, charakterystyczny ból, który może promieniować do oczodołu lub szyi i ucha (w zależności od tego, czy stan zapalny rozwija się w zębach górnych, czy dolnych). Ból przy zapaleniu miazgi zębowej może być sprowokowany lub samoistny. W pierwszym przypadku pojawia się np. podczas gryzienia, czy spożywania gorących lub zimnych potraw. Ból taki może ustąpić w momencie usunięcia czynnika sprawczego. Dolegliwości o charakterze samoistnym pojawiają się mimo braku działania konkretnego czynnika.

Gdy stan zapalny jest już zaawansowany, dochodzi do martwicy lub rozwija się zgorzel zęba, ból nie jest już tak intensywny, jednak pojawiają się inne objawy – nieprzyjemny oddech, charakterystyczny posmak w ustach. Aby jednak ocenić, czy problemem rzeczywiście jest stan zapalny miazgi i konieczne jest leczenie kanałowe, konieczne jest badanie stomatologiczne. Ból podczas opukiwania zęba wskazuje, że zapalenie objęło swym zasięgiem również tkanki okołowierzchołkowe. Na chorym zębie mogą być widoczne liczne przebarwienia, ubytki, a także zmatowienia.

Badaniem potwierdzającym stan zapalny jest RTG zęba. Jest ono konieczne w celu oceny budowy i położenia kanałów zębowych. Jednocześnie pozwala poznać stopień zaawansowania zmian, a po leczeniu ocenić jego skuteczność.

Co zrobić, gdy boli ząb?

W przypadku pojawienia się dolegliwości bólowych należy jak najszybciej zgłosić się do stomatologa. Lekarz zbierze wywiad, wykona badanie przedmiotowe i obrazowe. Na tej podstawie podejmie decyzję o przeprowadzeniu leczenia kanałowego. Trzeba pamiętać, że istnieją również przeciwwskazania do leczenia endodontycznego:

• znaczne zniszczenia korzeni i ścian zębów;
  • zniszczenie ozębnej otaczającej korzeń;
  • hemofilia;
  • choroba wsierdzia;
  • wszczepiona sztuczna zastawka serca.

Ostatecznie to lekarz decyduje, jak należy postąpić w danym przypadku.

Jak rozpoznać, czy ząb jest do leczenia kanałowego? Poza bólem wyznacznikiem stanu zapalnego jest obrzęk, zaczerwienienie, ocieplenie. Nie wszystkie z tych objawów są jednak dostrzegalne dla pacjenta. Konieczne jest wykonanie badań, zebranie wywiadu – dopiero na ich podstawie możliwe jest wybranie najlepszej w danym przypadku metody leczenia.