Lekarstwo w zębie – leczenie kanałowe i metody wykorzystywane w procedurze

7 sierpnia, 2023

lekarstwo w zębie leczenie kanałowe

Kiedy zakładane jest lekarstwo w zębie? Leczenie kanałowe to temat, który może wydawać się tajemniczy. Warto jednak wiedzieć, w jakich sytuacjach stomatolog decyduje się na takie rozwiązanie w trakcie procedury endodontycznej.

• Leczenie kanałowe z użyciem lekarstwa w zębie jest kluczowym etapem endodoncji.
  • Proces ten polega na usunięciu uszkodzonych lub martwych tkanek z wnętrza zęba, a następnie wypełnieniu go specjalnym lekarstwem.
  • Właściwie przeprowadzone leczenie kanałowe pozwala uratować ząb i uniknąć jego usunięcia oraz zapobiega rozprzestrzenianiu się infekcji.

Proces leczenia kanałowego – co to takiego?

Zanim wyjaśnimy, kiedy wykorzystywane jest podczas leczenia kanałowego lekarstwo w zębie, warto określić, na czym polega ten zabieg. Wielu pacjentów obawia się go, ale zupełnie niepotrzebnie! To specjalistyczna procedura, dzięki której jest możliwe uratowanie chorego zęba, który inaczej musiałby być usunięty. W trakcie zabiegu usuwa się uszkodzone lub martwe tkanki z komory zęba oraz jego kanałów, a następnie wypełnia specjalnym lekarstwem.

Chociaż leczenie kanałowe kojarzy się wielu osobom z bólem, współczesne technologie i anestezja sprawiają, że jest to procedura praktycznie bezbolesna. Jest to ważne, aby utrzymać zęby w zdrowiu i unikać przyszłych komplikacji.

Lekarstwo w zębie – leczenie kanałowe. Dlaczego jest tak ważne?

W przypadku bardzo zaawansowanej próchnicy czy urazu lekarz usuwa zainfekowaną miazgę, a następnie zakłada lekarstwo w zębie. Leczenie kanałowe bardzo często wymaga tego etapu. Stomatolog może zacząć cały proces od zastosowania tzw. leczenia biologicznego miazgi. Zwykle stosuje się tlenek cynku, który ma właściwości antybakteryjne. Zadaniem takiego opatrunku jest wyjałowienie ubytku i niedopuszczenie do postępowania procesu zapalnego.

Czy zawsze następuje wtedy leczenie kanałowe? Lekarstwo w zębie może być zakładane na czas od 3 do 6 miesięcy. Jeśli choroba będzie się rozprzestrzeniać, stomatolog najczęściej podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury endodontycznej. Jednak gdy widzi, że lekarstwo zadziałało, może założyć stałe wypełnienie.

Często lekarstwo w zębie pozwala uniknąć leczenia endodontycznego, choć nie w każdym przypadku. Wszystko zależy od tego, jak wcześnie pacjent trafi do gabinetu stomatologicznego. Warto więc przyjrzeć się również temu, jakie wypełnienie lecznicze stosowane jest podczas leczenia kanałowego.

Czym wypełnia się kanał podczas procedury endodontycznej?

Gutaperka w stomatologii to materiał, który od dawna ma zastosowanie w leczeniu kanałowym zębów. Jest to naturalny polimer pochodzący z drzewa gutaperkowego, a jej elastyczność i plastyczność sprawiają, że jest idealna do wypełniania wnętrza kanałów korzeniowych zębów. Po usunięciu martwej miazgi z zęba podczas leczenia kanałowego, wnętrze kanału jest wypełniane gutaperką, aby zapewnić zamknięcie. Taki zabieg ma na celu zapobieganie przedostawaniu się bakterii do wnętrza zęba i rozprzestrzenianiu się infekcji.

Gutaperkę warto dodatkowo uszczelnić, stosując na przykład:

• żywicę epoksydową;
  • cement glassjonomerowy;
  • tworzywa silikonowe powstałe na bazie tlenku cynku.

Gutaperka jest biokompatybilna, co oznacza, że jest dobrze tolerowana przez organizm i nie wywołuje reakcji alergicznych czy zapalnych. Wykazuje również właściwości antybakteryjne. Stosowanie gutaperki w stomatologii pozwala na osiągnięcie trwałych i bezpiecznych rezultatów leczenia kanałowego, zapewniając pacjentom zdrowie i funkcjonowanie zęba na długie lata.

Korzyści z leczenia kanałowego

Wykonanie leczenia kanałowego daje szereg korzyści. Po pierwsze, pozwala to na zachowanie naturalnego zęba, co jest korzystne nie tylko estetycznie, ale także funkcjonalnie. Po drugie, lekarstwo w zębie leczenie kanałowe zabezpiecza przed rozprzestrzenianiem się infekcji do innych obszarów jamy ustnej i organizmu.

Po leczeniu kanałowym ważne jest przestrzeganie zaleceń dentysty dotyczących higieny jamy ustnej. Regularne wizyty kontrolne i dbałość o codzienną higienę ust zapobiegną powstawaniu nowych problemów i zapewnią długotrwały efekt leczenia.

Lekarstwo w zębie – leczenie kanałowe. Podsumowanie

Lekarstwo w zębie stanowi ważny element terapii podczas procesu leczenia kanałowego. Pozwala na ochronę zębów przed groźnymi infekcjami, a także zapobiega namnażaniu bakterii. Jeśli proces próchnica nie jest jeszcze bardzo zaawansowana, leczenie biologiczne miazgi często eliminuje konieczność stosowania technik endodontycznych. Dzięki temu każdy może cieszyć się pięknym uśmiechem przez długie lata.